فروش ویژه ایمن احسان

فروش ویژه ایمن احسان

فروش ویژه ایمن احسان

زیره کفش ایمنی چیست+ معرفی انواع و کاربرد هرکدام

زیره کفش ایمنی چیست؟
در محیط‌های کاری که خطرات متعددی پاهای شما را تهدید می‌کنند، انتخاب کفش مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. کفش‌های ایمنی با ساختاری محکم و زیره‌ای قدرتمند، حفاظی قابل اعتماد برای پاهای شما در برابر خطرات مختلف مانند سقوط اشیاء، لغزش، مواد شیمیایی و برق گرفتگی هستند. زیره کفش ایمنی، نقشی کلیدی در حفظ سلامتی و امنیت پاهای شما ایفا می‌کند

در محیط‌های کاری که خطرات متعددی پاهای شما را تهدید می‌کنند، انتخاب لوازم ایمنی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. کفش‌های ایمنی با ساختاری محکم و زیره‌ای قدرتمند، حفاظی قابل اعتماد برای پاهای شما در برابر خطرات مختلف مانند سقوط اشیاء، لغزش، مواد شیمیایی و برق گرفتگی هستند. زیره کفش ایمنی، نقشی کلیدی در حفظ سلامتی و امنیت پاهای شما ایفا می‌کند. این بخش از کفش با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، وظایف مهمی را بر عهده دارد.

برای آشنایی بیشتر درباره زیره کفش ایمنی، کاربرد، انواع و ویژگی های آن تا انتهای این مطلب از مجله ایمن احسان با ما همراه باشید.

کفش ایمنی چیست؟

کفش ایمنی معمولاً ضخیم‌تر و محکم‌تر از کفش‌های معمولی است و در مشاغلی مانند آتش نشانی، حفاری و جوشکاری کاربرد وسیعی دارد. این کفش ضد لغزش است تا اگر زمین خیس یا پر از روغن باشد، پا دچار لغزش نشود. در کل کفش ایمنی طوری طراحی شده تا پای کسی که آن را می‌پوشد در محیط‌های خطرناک و سخت کاری ایمن باشد. از اجزای اصلی کفش ایمنی میتوان به سرپنجه، زیره و رویه اشاره کرد که در ادامه بیشتر با قسمت زیره آشنا خواهیم شد.

انواع زیره کفش ایمنی

زیره کفش ایمنی چیست؟

 زیره، به عنوان قلب تپنده کفش ایمنی، نقشی ویژه در سلامتی و امنیت پاهای شما ایفا می‌کند. این بخش از کفش که به طور دائمی با زمین در تماس است، وظایف مهمی را بر عهده دارد. زیره از موادی باکیفیت و بادوام ساخته شده است و وظایفی مانند ضربه گیری، مقاومت در برابر سایش و لغزش را بر عهده دارد.

کاربرد زیره کفش ایمنی

در این دنیای پرخطر، زیره کفش ایمنی به عنوان فرشته نجات پاهای شما عمل می‌کند. اما شاید بپرسید که مهم ترین کاربرد این بخش از کفش چیست؟ برای گرفتن پاسخ این سوال به موارد ذکر شده در زیر توجه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقاله انواع کفش ایمنی را مطالعه کنید.

ضد لغزش

آج‌های زیره با ایجاد اصطکاک، مانند ترمز عمل می‌کنند و از لغزش شما در محیط‌های لغزنده و ناهموار جلوگیری می‌کنند.

ضربه گیر

 مواد ضربه گیر در زیره، مانند بالشتکی نرم عمل می‌کنند و ضربه‌های ناشی از سقوط اشیاء سنگین را جذب می‌کنند و از آسیب به پاها جلوگیری می‌نمایند.

عایق الکتریکی

 در محیط‌های پرخطر، زیره‌های عایق مانند سپر عمل می‌کنند و از پاهای شما در برابر برق گرفتگی محافظت می‌کنند.

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

 زیره‌های مقاوم، مانند سدی نفوذ ناپذیر هستند که از نفوذ مواد شیمیایی خطرناک به داخل کفش جلوگیری می‌نمایند.

انواع زیره کفش ایمنی
در ادامه با ما همراه باشید تا انواع زیره کفش ایمنی آشنا شوید.

پلی یورتان PU

پلیمری با کاربردهای گسترده است که در صنایع مختلف از جمله تولید زیره کفش ایمنی استفاده می‌شود. این ماده به دلیل مزایای منحصر به فرد خود، به انتخابی مناسب برای زیره کفش در شرایط مختلف تبدیل شده است. زیره ساخته شده از پلی یورتان، سبک و انعطاف‌پذیر می باشد که راحتی را برای پاهای شما به ارمغان می‌آورد. پلی یورتان در برابر سایش و پارگی مقاوم است و عمر طولانی دارد. این ماده ضربه‌های ناشی از سقوط اشیاء سنگین را جذب می‌کند و از پاهای شما محافظت می‌کند.

زیره کفش ایمنی PU

ترموپلاستیک الاستومری TPU

آج‌های زیره TPU با ایجاد اصطکاک، از لغزش شما در محیط‌های لغزنده و ناهموار جلوگیری می‌کنند. این زیره ظاهری شفاف دارد و به زیبایی کفش‌های شما می‌افزاید.TPU  از خاصیت کشسانی بالایی هم برخوردار است و مانند فنری عمل می‌کند که از پاهای شما در برابر ضربه‌ها محافظت می‌نماید. از نقاط ضعف این نوع زیره، میتوان به وزن زیاد آن اشاره کرد. این موضوع سبب شده است که تولید کنندگان، قسمت بالایی زیره را از PU بسازند و برای ساخت قسمت پایینی هم از TPU بهره ببرند.

زیره PVC

PVC مقاومتی بی‌نظیر در برابر شکستگی دارد و از پاهای شما در برابر انواع خطرها محافظت می‌کند. این نوع زیره کفش ایمنی مانند سپر عمل می‌کند و از پاهای شما در برابر گرمای شدید در محیط‌های جوشکاری و تراشکاری محافظت می‌کند.PVC  اصطکاک متوسطی ایجاد می‌کند و از لغزش شما در محیط‌های یخ زده و زمستانی جلوگیری می‌کند.

نکته ای که باید توجه کنید این است که  PVC در دماهای پایین سخت‌تر می‌شود و احتمال شکنندگی آن افزایش می‌یابد. این زیره در مقایسه با TPU انعطاف‌پذیری کمتری دارد، اما مقاومت آن در برابر سایش و پارگی بیشتر است.

لاستیکی Rubber

مقاومت و استحکام بالای لاستیک، آن را به انتخابی ایده‌آل برای کفش‌های سربازی و کوهنوردی تبدیل کرده است. همچنین وزن زیره‌های لاستیکی نسبتا بالا است که می‌تواند عامل خستگی پا در طول ساعات کاری طولانی شود. این نوع زیره قدرت اصطحکاک بالا و حوزه مقاومت سایشی زیادی دارد.

نوع زیره

مزایا

معایب

PVC

ضد لغزش، ضربه گیر، عایق الکتریکی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی،سختی زیاد ، قیمت مناسب

عمر کوتاه‌تر، مقاومت کمتر در برابر سایش

TPU

ضد لغزش، ضربه گیر، مقاوم در برابر سایش، کشسان، اصطکاک بالا

وزن زیاد، قیمت بالاتر

PU

سبک، انعطاف‌پذیر، بادوام، ضربه گیر، عایق حرارتی

مقاومت کمتر در برابر مواد شیمیایی

لاستیک

مقاوم در برابر سایش، ضربه گیر، عایق الکتریکی

وزن زیاد، انعطاف‌پذیری کمتر

جدول 1-1 مقایسه انواع زیره کفش ایمنی

ویژگی زیره کفش ایمنی

یکی از ویژگی‌های مهم زیره ‌کفش‌های ایمنی این است که بتوانند از پا در برابر سقوط یا ضربه حفاظت کنند. زیره‌ باید محکم و استوار باشد تا از پا در برابر ضربات حفاظت کند. همچنین باید ضدلغزش باشد تا در زمین‌های ناهموار و لغزنده ایمنی پا را تضمین کند. علاوه بر این، زیره‌ باید ضدآب باشد تا در محیط‌های مرطوب، پا را خشک نگه دارد. همچنین طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که از پا در برابر سوزش، بریدگی و آسیب‌های دیگر محافظت کند. در اصل میتوان گفت ایمنی و آسایش پا ویژگی اصلی زیره‌ کفش‌های ایمنی است. در صورت تمایل می‌توانید مقاله تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی را نیز مطالعه کنید.

ویژگی زیره کفش ایمنی

جمع بندی

زیره کفش ایمنی، سرمایه ارزشمندی برای گامی استوار و امن است. در همین راستا یک زیره مناسب باید ویژگی هایی نظیر ضد لغزش، ضربه گیر، مقاوم در برابر سایش و عایق الکتریکی را داشته باشد.  شما میتوانید با نگهداری صحیح وتعویض به موقع زیره، عمر کفش ایمنی خود را افزایش ‌دهید. 

فهرست موضوعات

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *