فروش ویژه ایمن احسان

فروش ویژه ایمن احسان

فروش ویژه ایمن احسان

کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو

کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو
کدام کپسول آتش نشانی برای خودرو مناسب است و این محصول باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و تمام نکات مربوط به انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو را بررسی کنیم. پس با ایمن احسان تا پایان این مقاله همراه باشید تا بتوانید با تهیه کپسول مناسب برای ماشین خود، سفری ایمن را تجربه کنید.

امروزه برای جلوگیری از گسترش حوادث آتش سوزی، حضور کپسول آتش نشانی در همه مکان‌ها به امری اجباری تبدیل شده است. با توجه به آمار اینگونه حوادث و تلفات ناشی از آن‌ها در وسایل‌نقلیه، نصب این محصول در خودرو‌ها اقدامی بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود. با کمک این وسیله می‌توانید در هنگام بروز حریق، به سرعت آتش را مهار کرده و از آسیب بیشتر به مال و جان خود جلوگیری به عمل آورید.

اما کدام کپسول آتش نشانی برای خودرو مناسب است و این محصول باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و تمام نکات مربوط به انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو را بررسی کنیم. پس با ایمن احسان تا پایان این مقاله همراه باشید تا بتوانید با تهیه کپسول مناسب برای ماشین خود، سفری ایمن را تجربه کنید.

کپسول آتش نشانی خودرو

دلایل آتش سوزی خودرو

برای انتخاب کپسول مناسب، ابتدا لازم است دلایل آتش سوزی‌ خودرو را بشناسید تا با آگاهی بیشتری انتخاب خود را انجام دهید. این دلایل عبارتند از:

نقص فنی در سیستم برقی خودرو

سیستم برقی خودرو شامل دینام، باتری، چراغ‌ها، ضبط و … است که هر کدام از این تجهیزات می‌توانند در صورت بروز نقص فنی و ایجاد اتصالی باعث آتش سوزی شوند. اگر آتش سوزی در تجهیزات الکتریکی صورت بگیرد آن را در کلاس E دسته‌بندی می‌کنند. از طرفی امکان دارد جرقه ناشی از اتصالی این تجهیزات باعث ایجاد حریق در سایر قسمت‌های خودرو گردد.

تصادفات

با توجه به سرعت بالای وسایل‌نقلیه در هنگام تصادفات، احتمال وقوع آتش سوزی در آن لحظه بسیار زیاد است. با این که طراحی خودرو‌های امروزی به گونه‌ای است که بدنه و قاب خودرو ضربه را جذب و از ورود آن به قسمت‌های داخلی وسیله جلوگیری می‌کنند اما با این وجود همچنان در تصادفات شدید شاهد نشت مایعات خودرو هستیم. این مایعات قابل اشتعال در معرض گرمای ناشی از ضربه به آسانی مشتعل و باعث آتش سوزی می‌شوند.

داغ شدن بیش از حد موتور

اگر سیستم خنک کننده موتور وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد یا در طراحی خودرو نقصی وجود داشته باشد، موتور خودرو بیش از حد متعارف داغ می‌شود. این اتفاق به خودی خود سبب بروز آتش سوزی نمی‌گردد؛ بلکه باعث داغ شدن مایعات موتور همچون روغن و نشت آن‌ها از محل گردش خود می‌شود. با چکه کردن این مایعات بر روی سایر قسمت‌های داغ خودرو مانند اگزوز، مشتعل می‌شوند و حادثه آتش سوزی را به ارمغان می‌آورند.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: اصول و استانداردهای نصب کپسول آتش نشانی

نشت در سیستم سوخت‌رسانی

نشت در سیستم سوخت‌رسانی خودرو شایع‌ترین دلیل آتش سوزی در میان دلایل ذکر شده محسوب می‌شود. بنزین و گازوئیل در این وسایل به عنوان سوخت استفاده می‌گردند که بنزین دارای قابلیت اشتعال بیشتری نسبت به انواع دیگر سوخت می‌باشد. این ماده در دمای 42.8- درجه سانتیگراد و بالاتر می‌تواند تنها با یک جرقه کوچک مشتعل شود. با توجه به دمای بالای دیگر قطعات خودرو، احتمال آتش سوزی ناشی از نشتی سیستم سوخت‌رسانی بسیار زیاد است و تنها راه پیشگیری از آن را می‌توان نگهداری صحیح از خودرو دانست.

دلایل آتش سوزی خودرو

ویژگی‌های کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو

حال می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌های این محصول بپردازیم تا دریابیم برای خرید کپسول آتش نشانی مناسب خودرو باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم.

وزن مناسب

وزن کپسول آتش نشانی خودرو باید به گونه‌ای باشد که تمامی سرنشینان بتوانند به آسانی آن را حمل و در مواقع اضطراری از آن استفاده کنند. وزن مناسب این کپسول‌ها بین 1 تا 4 کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود.

حجم مناسب

کپسول‌های آتش نشانی خودرو را در حجم‌های متنوعی تولید می‌کنند که متداول‌ترین حجم آن 1 تا 2 لیتر است. با توجه به ابعاد وسیله‌نقلیه خود می‌توانید اقدام به خرید حجم مناسب کنید. توجه داشته باشید که هر چه حجم آن بالاتر باشد، می‌تواند گستره بزرگتری از حریق را مهار کند ولی وزن و ابعاد آن نیز بالاتر می‌رود و در نتیجه حمل و نقل، استفاده و نصب آن نیز دشوارتر می‌شود.

نوع مناسب کپسول

انواع متفاوتی از کپسول آتش نشانی تولید می‌شوند که هر کدام برای کلاس خاصی از آتش سوزی مناسب می‌باشند. در هنگام آتش سوزی خودرو باید برای مقابله با سه کلاس A، B و E آمادگی داشته باشیم. بنابراین باید کپسولی مورد استفاده قرار گیرد که توانایی مهار این سه نوع حریق را داشته باشد.

پایه نگهدارنده

با توجه به تحرک وسایل‌نقلیه وجود پایه نگهدارنده برای کپسول آتش نشانی خودرو یکی از مهمترین نکات نصب آن است. با کمک آن‌ها می‌توان این وسیله را در نقاطی که قابلیت دسترسی آسان دارند فیکس کرد تا برای سرنشینان مزاحمتی ایجاد نکند و در مواقع اضطراری بتوانند به سادگی به آن دسترسی پیدا کنند.

مقاومت بدنه کپسول

بدنه کپسول آتش نشانی خودرو باید در مقابل ضربات ناشی از تصادفات مقاوم باشد و دچار آسیب جدی نشود. برای حصول اطمینان از این موضوع، حتماً در هنگام خرید این کپسول‌ها استاندارد بودن آن‌ها را بررسی کنید. با توجه به فشار بالای محفظه کپسول آتش نشانی، در صورت آسیب به بدنه، امکان انفجار و آسیب به سرنشینان خودرو وجود دارد. کپسول آتش نشانی خودرو باید گواهینامه استاندارد ملی ایران (ISIRI) و استاندارد بین‌المللی NFPA را داشته باشد.

ویژگی‌های کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو

انتخاب مناسب‌ترین کپسول آتش نشانی خودرو

با توجه به ویژگی‌هایی که در مورد کپسول آتش نشانی خودرو مطرح کردیم، کپسول آتش نشانی CO2 و کپسول آتش نشانی پودر و گاز ABC می‌توانند گزینه مناسبی برای حفاظت از وسیله‌نقلیه شما در هنگام وقوع حوادث آتش سوزی باشند. این دو نوع کپسول علاوه بر توانایی خاموش کردن چند کلاس آتش سوزی، برای آتش سوزی نوع E نیز مناسب‌اند و استفاده از آن‌ها سبب اتصالی و افزایش حریق نخواهد شد. با این وجود برای انتخاب وزن و نوع مناسب، بهترین راه حل مشورت با متخصصان این حوزه می‌باشد تا شما را در امر خرید این محصول یاری دهند. جهت مشاوره و خرید انواع کپسول آتش نشانی، می‌توانید با مشاوران ایمن احسان در تماس باشید تا با آگاهی کامل اقدام به خرید این محصول مهم و پرکاربرد کنید.

فهرست موضوعات

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *