فروش ویژه ایمن احسان

فروش ویژه ایمن احسان

فروش ویژه ایمن احسان

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی
ده ها هزار سال است که آتش سوزی از انسان تلفات می گیرد. از زمان انسان های اولیه تا همین امروز، مردم بر اثر آتش سوزی جان خود را از دست می دهند. خبر خوب این است که امروز دیگر برخلاف دوران انسان های اولیه، انسان در برابر آتش بی دفاع نیست. لوازم ایمنی آتش نشانی به انسان این قابلیت را می دهند تا در برابر آتش، از خودش محافظت کند.

ده ها هزار سال است که آتش سوزی از انسان تلفات می گیرد. از زمان انسان های اولیه تا همین امروز، مردم بر اثر آتش سوزی جان خود را از دست می دهند. خبر خوب این است که امروز دیگر برخلاف دوران انسان های اولیه، انسان در برابر آتش بی دفاع نیست. لوازم ایمنی آتش نشانی به انسان این قابلیت را می دهند تا در برابر آتش، از خودش محافظت کند.

کپسول آتش نشانی، یکی از ابزارهای ایمنی در برابر آتش است که می تواند از جان و مال شما در برابر آتش سوزی محافظت کند. متاسفانه خانه و محل کار شما هم از خطر آتش سوزی در امان نیست و به دلایل مختلفی، آتش ممکن است به خانه شما هم سری بزند. در این مواقع، دانستن دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی می تواند به شما کمک کند تا خودتان را نجات دهید.

در این مقاله، قصد داریم آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی را به صورت کامل به شما ارائه دهیم تا به کمک آن، امنیت خود و خانواده تان را تضمین کنید. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند تا نحوه دفع آتش به وسیله یکی از ابزارهای ایمنی ساده اما کارآمد را یاد بگیرید.

انواع کپسول آتش نشانی

انواع کپسول آتش نشانی

قبل از آن که به آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی بپردازیم، بهتر است با انواع کپسول آتش نشانی به صورت مختصر آشنا شویم. اگر به دنبال توضیحات کامل تری برای خرید کپسول آتش نشانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع کپسول آتش نشانی را مطالعه کنید. در مقاله گفته شده، جزئیات دقیق مربوط به هر یک از انواع کپسول آتش نشانی و کاربردهای آن را توضیح داده ایم.

به طور خلاصه، کپسول های آتش نشانی دو نوع طبقه بندی مختلف دارند. طبقه بندی اول، مربوط به وزن کپسول هاست و آنها را بر مبنای وزن طبقه بندی می کند. طبقه بندی دوم، بر اساس ماده اطفاکننده حریق، کپسول ها را طبقه بندی می کند. کپسول ها بر این اساس دارای چند نوع کربن دی اکسید، آب و گاز، آب و فوم، پودر و گاز و بیوورسال می باشند. هر یک از کپسول ها برای نوع خاصی از آتش کاربرد دارد. مثلا کپسول آتش نشانی آب و گاز می تواند آتش ناشی از سوختن چوب و پارچه را مهار کند اما نسبت به آتش سوزی های شیمیایی کارآمد نیست. بنابراین، مهم است که بر اساس ماده ای که در اطراف شما احتمال آتش گرفتن دارد، کپسول مناسب را انتخاب کنید زیرا آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی با استفاده از یک کپسول ناکارآمد، هیچ فایده ای برای شما ندارد.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

در این قسمت، قصد داریم دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی را به شما آموزش دهیم. استفاده از این ابزار ایمنی با وجود نکات مهمی که دارد، بسیار ساده است. تنها باید 4 مرحله بسیار ساده را دنبال کنید تا بتوانید به کمک کپسول آتش نشانی، آتش را مهار کنید. در ادامه، این 4 مرحله را بررسی می کنیم.

مرحله اول: کپسول آتش نشانی را از محل خود برداشته و ضامن آن را بکشید (ضامن، یک حلقه فلزی روی دستگیره کپسول است که اگر آن را جدا نکنید، کپسول کار نخواهد کرد).

مرحله دوم: شیلنگ خروجی کپسول را به سمت ریشه آتش (و نه شعله ها) نشانه بگیرید.

مرحله سوم: اهرم را فشار دهید تا محتویات درون کپسول به سمت آتش پرتاب شوند. اگر از یک کپسول قدیمی استفاده می کنید، امکان دارد که اهرم کمی نیاز به نیروی بیشتر داشته باشد.

مرحله چهارم: شیلنگ خروجی را با حرکات جانبی مشابه با جارو کردن، روی آتش حرکت دهید تا تمام سطح در حال اشتعال توسط مواد درون کپسول پوشانده شود. این کار را چند ثانیه ادامه دهید تا آتش ضعیف و ضعیف تر شود. اگر انجام این مراحل منجر به کاهش شدت حریق نشد، بهتر است به سرعت محل حادثه را ترک کنید.

تمام کپسول های آتش نشانی، دستور کار مشترکی دارند و دقیقا به همین صورت کار می کنند. با این وجود، نکات مهمی در مورد نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی وجود دارد که در قسمت بعد، این نکات را بررسی می کنیم.

لازم به ذکر است که علاوه بر اینکه چگونگی استفاده از این محصول مهم است  اصول و استانداردهای نصب کپسول آتش نشانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد که باید به آن توجه داشت و این کار را اصولی انجام داد.

نکاتی در مورد استفاده از کپسول آتش نشانی

نکاتی در مورد استفاده از کپسول آتش نشانی

  • در هنگام مواجهه با آتش سوزی، پیش از انجام هر کاری باید ابعاد آتش سوزی را بررسی کنید. اگر احساس کردید با آتش مهیب و خطرناکی رو به رو هستید، محل حادثه را ترک کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید. ماندن در محل حادثه زمانی که مهار آن از دست شما ساخته نباشد جز به خطر انداختن امنیت شخصی، سودی برای شما نخواهد داشت.
  • هنگام اجرای دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی در فضای باز، جهت باد را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر بگیرید. سعی کنید در جهتی بایستید که باد شعله ها را به سمت شما هدایت نکند.
  • هر نوع آتش سوزی، نیازمند کپسول آتش نشانی مخصوص به خود است. اگر قصد خرید کپسول آتش نشانی را دارید، حتما به مواد قابل اشتعال در محیط اطراف خود توجه کنید. مثلا برای مصارف خانگی، کپسول های قرمز رنگ پودری یک انتخاب مناسب هستند اما این کپسول ها برای حریق ناشی از الکتریسیته کارایی نخواهند داشت.
  • ممکن است کمی شعاری به نظر برسد اما سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. استرس شدید در چنین مواقعی تمرکز و بازدهی کار شما را کاهش می دهد.
  • مطالعه مقاله آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی به معنای یادگیری کامل دستورالعمل استفاده از آن نیست. بهتر است حداقل یک بار به صورت عملی آموخته های خود را انجام دهید. کپسول آتش نشانی را بردارید و در یک فضای باز، یک آتش فرضی را خاموش کنید.
  • پس از هر بار استفاده از کپسول آتش نشانی، نسبت به پر کردن مجدد آن اقدام کنید.
  • حتی اگر از کپسول استفاده نشده باشد، هر 6 ماه آن را بررسی کرده و هر 2 سال آن را شارژ کنید. برای رعایت جانب احتیاط، بهتر است این کار را هر سال انجام دهید تا نسبت به کارایی کپسول آتش نشانی خود مطمئن باشید.
  • آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی را به کودکان بالای 10 سال نیز ارائه دهید و سعی کنید آنها را نیز در جریان نحوه کار با این ابزار ایمنی قرار دهید تا بتوانند در صورت لزوم، از خود محافظت کنند. در هنگام آموزش کودکان به رعایت امنیت آنها در کار با کپسول توجه کنید.

جمع بندی

در این مقاله، دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی را به عنوان یکی از مهارت های بسیار ضروری به شما آموزش دادیم تا بتوانید به کمک این آموزش، امنیت خود و اعضای خانواده خود را در شرایط اضطراری حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که مطالعه این آموزش ها به تنهایی کافی نیست و بهتر است مطالب گفته شده را چند بار با آتش های کنترل شده در فضای باز تمرین کنید تا مهارت کافی در شرایط حادثه واقعی را نیز به دست آورید.

سوالات متداول

تولید کپسول های آتش نشانی با رنگ های مختلف باعث می شود خریداران کپسول آتش نشانی با سهولت بیشتری بتوانند نوع کپسول آتش نشانی مناسب برای محیط زندگی یا محل کار خود را تشخیص دهند. کپسول های آتش نشانی با رنگ های مختلفی نظیر آبی، قرمز و سبز تولید می شوند که هر کدام دارای ماده اطفای حریق مجزا و کاربرد متفاوتی هستند.

کپسول های قرمز رنگ که دارای پودر هستند، بهترین نوع کپسول آتش نشانی برای مصارف خانگی به شمار می روند که می توانند آتش سوزی چوب، پارچه و مواد روغنی را خنثی کنند.

کپسول های آتش نشانی معمولا با واحد کیلوگرم عرضه می شوند و کوچک ترین سایز آنها، کپسول های یک کیلوگرمی است که برای استفاده در وسایل نقلیه به کار گرفته می شود.

اگر در محل حادثه وزش باد داشته باشیم، شخص اطفاکننده حریق باید طوری بایستد که وزش باد به سمت او نباشد. در این حالت، شعله آتش به سمت شخص حرکت نخواهد کرد و با پاشش محتویات کپسول به سمت آتش، باد در حرکت بهتر ذرات به سوی حریق تاثیرگذار خواهد بود.

فهرست موضوعات

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *